Artikel



Artikel ED 16 januari 2013

Hypotheek-advies is er niet voor niets

Duizend euro besparen op een aanschaf waar tonnen mee gemoeid zijn en waar je dertig jaar aan betaalt, is niet verstandig.

door Peter Merkx


Dinsdag een stuk in het ED over het zelf afsluiten van een hypotheek. 'Een nieuwe trend!' en 'Zonder advies van een dure tussenpersoon!' Zo, dat kopt lekker. De toon is gezet en de opmars gemaakt naar het Hypotheek Collectief van ene Cor van Bavel die er 'helemaal genoeg van had!' Met medeconsumenten - zijn we dat niet allemaal? - dus het collectief opgezet. 'Het merendeel sluit een hypotheek via ons af zonder advies!' Die medeconsumenten zijn drie ondernemers die diverse bedrijven bezitten. Het collectief is een gewone tussenpersoon die met lage tarieven probeert om veel traffic te genereren. Hun goede recht, maar het artikel heeft daardoor meer weg van een advertorial dan van goed journalistiek speurwerk of een maatschappelijke trend.

Uiteindelijk betaal je bij dit 'collectief' 850 euro zonder enig advies. Dat iemand geen hypotheek gaat afsluiten die hij of zij niet kan betalen is logisch, want dat checkt de geldverstrekker verplicht zelf. Dat is geen service van het collectief. De andere genoemde aanbieders rekenen vanaf 695 zonder of 1.495 en 1.795 euro met een hypotheekadvies.

Maar is het wel zo verstandig om 1.000 euro bruto te willen besparen als je iets aanschaft dat tonnen kost en waar je dertig jaar aan betaalt? Als de AFM zoveel eisen stelt aan het intermediair en aan het advies, hoeveel consumenten doen er dan daadwerkelijk goed aan om zonder advies zelf te gaan sleutelen aan hun financiële toekomst. Hoe zit het bij werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, overlijden of na pensionering? Hoe regel je een goede taxatie, notaris of levensverzekeringen? Je mag van een journalist dit soort kanttekeningen verwachten.

Verder stelt het artikel dat afsluitkosten bij een hypotheek voorheen over de looptijd werden uitgesmeerd. Onzin, die werden altijd al bij de notaris betaald. Ook rept het stuk over bonussen. Die zijn jaren geleden al verboden.

Het is een goede trend dat consumenten apart leren betalen voor advies. De meeste producten zijn daardoor goedkoper en inzichtelijker geworden. Of advieskosten reëel zijn, bepaalt de klant zelf nadat de adviseur aangeeft wat hij daar allemaal voor doet en in huis heeft.

Daarbij word je helaas niet geholpen door dit soort artikelen...


 

Home  |  Trainingen/Workshops  |  Coaching  |  contact

      0653 - 308 164